Manuele lymfedrainage / oedeemtherapie

Het lichaam bestaan voor 2/3 uit vocht. Veel processen verlopen via dit lichaamsvocht. Bijvoorbeeld het vervoer van zenuwprikkels, hormonen, schadelijke stoffen en het uitwisselen van stoffen of van gassen. De processen via het lichaamsvocht worden de ‘waterhuishouding’ genoemd. Het lymfestelsel (vaten en knopen) speelt een belangrijke rol bij het scheppen en onderhouden van de ideale leefomgeving voor onze lichaamscellen. Lymfe vervult daarin een voedende, zuiverende en drainerende rol. Lymfedrainage is een natuurlijke functie in ons lichaam. Deze functie kan bemoeilijkt worden als gevolg van een ongeval, operatie ziekte of stress. In dit geval kan de drainage van de lymfe manueel (met de handen) ondersteund worden.

Manuele lymfedrainage is een massagevorm die erop is gericht om het lymfestelsel te stimuleren. Dit is nodig om het overtollige vocht (zichtbaar en onzichtbaar oedeem) beter of sneller via de lymfebanen af te voeren. Een manueel lymfetherapeut heeft hiervoor na de basisopleiding fysiotherapie een extra opleiding tot manueel lymfetherapeut gevolgd.

Manuele lymfedrainage volgens methode Vodder is een zachte massagevorm die op het hele lichaam toepasbaar is. Het doel is de vochtdoorstroming te stimuleren en eventuele stagnaties op te heffen, weerstand te verhogen, stress te verlagen en het hormonale stelsel te optimaliseren. Bij deze methode wordt ritmisch een heel zachte, spiraalvormige druk uitgeoefend op de lymfeklieren en lymfebanen. De behandeling, waarbij de patiënt meestal ligt, vindt plaats in een ontspannen sfeer. De duur van de behandeling is afhankelijk van de klacht en de behandeling is nagenoeg pijnloos.Manuele lymfedrainage is toepasbaar op veel klachten, soms in combinatie met andere therapievormen. Zo behandelen wij onder andere patiënten met:

• Zwellingen (oedeem) die het gevolg zijn van bijvoorbeeld een ongeval of een operatie
  • Bloeduitstortingen
  • Dystrofie
  • Klachten aan het zenuwstelsel zoals migraine
  • Stressklachten zoals slapelooshied, concentratieverlies, problemen met de stoelgang, hoofdpijn
  • Keel- neus en ooraandoeningen
  • Huidproblemen zoals chronisch acne en littekens
  • Bloedcirculatiestorrnissen zoals glaucoom, etalageziekte en open wonden

Neem contact met ons op

Wanneer u uw gevens hier invult en verstuurt, nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op. Wij streven er naar om binnen 24 uur antwoord op uw vraag te geven.

Mocht u een afspraak willen maken, dan kunt u ons natuurlijk altijd even bellen.

3 + 4 = ?